رواية صافي الفصل الثاني 2 بقلم صابرينا. حرام عليكي هاتجوزيني واحد قد ابويا اعتبريني واحده من بناتك اتقي الله فيا. ما هي ديانة المذيعة مفيدة شيحة. طالب جامعي / جامعة الموصل /كلية الطب
كاتب إذاعي بإذاعة البرنامج العام
صادق:هاتي صافي عشان تسلم علي العريس. رواية صافي. بدل ماهو بيتملق وداد حمدي ما يشوف له شغلانة شريفة عشان الناس تحترمه 12 September 2009 at 05:01 التفكير بمعنى ان كل ديانة لها منطقها ولها فلسفتها المبنية عليها. وداد محمد خليفه السواعير ديانه محمد خير احمد السواعير حمدى هوشان عبد الكريم السواعير. شاركت الفنانة صابرين، عبر حسابها الرسمي على موقع تبادل الصور والفيديوهات (إنستجرام)، مشاهد من احتفالية عيد ميلادها الـ53، التي أعدها لها أولادها بكعكة تمثال الأوسكار و صورة لها. قصة غلا و زايد روعة. I have a dream and I wish to be come true... قوية ٌكالحرب .. ناعمة ـٌ كالسلام ..
فريد شوقي - سهير رمزي - YouTube مسرحيات ماسبيرو صلاح السعدني وسمية الألفي في مسرحية الدخان mp3 مشاهدة تحميل مسرحية الجيل اللي جاي وداد حمدي ليلى علوي صلاح السعدني mp المجلة زمان; مسرحيات البرنامج. ونظروا بصدمه فدنيا متعلقه في رقبه اسد وكأنها تعانقه وهو يحيط خصرها نظروا لهم بصدمه و.................. الجد بزعيق عندما رائهم هكذا:ايه اللي بيوحصل اهنا, الجد بزعيق:تفهمني ايه تفهمني ايه يا ابن ولدي بقي ديه الثقه اللي انا ادتهالك هي ديه الثقه يا اسد, ساره بخبث:شوفت يا عمي قولتلك خلي بالك من بتك وانا مسمعتش حديتي شوف اخره دلعك فيها, عزيز:اخرسي انتي يا ساره مسمعش حسك ولا تكلمي عن بنتي كده تاني ايه اللي حصل يا دنيا. رواية صافي الفصل الرابع 4 بقلم صابرينا. .¸)
دنيا بكسوف: ا انا مكنتش اقصد عمو هو اللي بسم الله مشاء مبيسترش احم علي العموم انا جايه اقولك اسفه علي اللي حصل تحت و....... قاطعها صوت ساره الغاضب (الله يحرقك كانت هتعتزر ونخلص), ساره بغضب: وه اسفه اسفه بس اكده ده انتي المفروض كمان تحبي علي يده هو اللي حوصل تحت ده قليل, دنيا ببرود: والله دي حاجه متخصكيش اعتزله ولا لا ميخصكيش, ساره بغضب من برودها: ماليش صالح كيف عاد ولد عمي ده ولا لا ده وادافع عنه علي الاقل بحترمه مش ذيك قله ربايه صحيح, دنيا بصوت عالي: لا بقي انتي زودتيها قله ربايه مين يا ماما انتي متعرفنيش مش علشان بكلمك بأحترام وادب ابقي هبله وعبيطه ومعرفش ارد لا صحصحي كده وفوقيلي ميغركيش عيني العسلي دي ولا وشي الطفولي لااااااا ده انا شوارعيه (ايوه بقي خرجيلها فتحيه المفتريه واديلها), كان اسد ينظر بصدمه من منظرها وطريقه كلامها فلم يتخيل منظرها بتلك الطريقه وكتم ضحكته بصعوبه (هو انت مبتضحكش غير في المصايب), ساره بصدمه: انتي بتكلميني انا اكده يا بت البندر ده انتي ليلتك سوده وكنت سوف تقوم بالهجوم عليها لو سماع صوت جدها الذي اوقفها بمكانها, مثلت ساره البكاء وقالت: الحقني يا جدي بت عمي اللي لساتها وصله عايزه تضربني, يوسف: كلام ايه الي بتجوليه (بتقوليه) ده يا ساره, ردت دنيا بنرفزه: ايه يا محنو يا بت تمثيلك اوفر اوي عاملالي فيها غلبانه اومال مين اللي كان عامل سبع رجاله في بعض وعايز يضربني, عزيز: دنياااااا مش معقول كده خليني افهم اللي حصل ما ترد يا اسد انت اللي كنت واقف ايه الموضوع, اسد ببرود: واقول ايه يا عمي والحريم مكنوش محترمين ان فيه راجل واقف وعلوا صوتهم. Novel. تضم الروايات الأخرى في السلسلة “الناجي” التي أصدرتها في عام 1978، و“البذرة البرية” في عام 1980 التي فازت بجائزة “جيمس تيبتري“، ورواية “سفينة كلاي” في عام 1984. في هذا الكتاب يستعرض الكاتب الموسوعي محمد كرد علي معالجة بعض مشاكلنا الاجتماعية، وعرض لوصف طبقة من الناس عاصرها ، ومن هنا فالكتاب ... Novel. قصص قصيرة: صاحب السعادة. حين تحدّثتا عن موضوع السّفر لأوّل مرّة، تكلّمت أمّها فاطمة بشيء من الفلسفة. حدّثتها عن نبات الياسمين الذي أعطتها اسمه. مثل ... Blogger at ajablogs & huffpostarabi. Read الحلقه { 8 } from the story بين الحياة والموت by marwaomar686 (مروه عمر) with 47 reads. ................................................................. في القصر بغرفه دنيا بعد مكالمتها مع والدها, دنيا: يالهوووووي علي الكسوف يعني ممرمطه بكرامته الارض الصبح واتصلت وسألت عليه وهو موجود اه يا ني هو ايه العيله الي مبتسترش دي يا اخواتي واحد يضحك ويقولي بتقولي هولاكوا والتاني يتكلم قدامه اوووووووف بقي هوريولي وشي اذاي... بس كويس اني اطمن عليه كنت قلقانه اوي, اكرم وهو يجلس بجوارها علي الاريكه: والنبي انا بارد اتلمي يا بت كنتي قلقانه عليه, دنيا بكسوف: احم ابن عمي يعني وبعدين اه احم مش عليه يعني اووي انا ا اقصد ج جدو علشان ميتعبش, دنيا بتهرب: ولا بقولك ايه انت مش جاي مفرهد من السفر قوم اتخمد, اكرم: لا مش مفرهد وبعدين قال لها بهمس: وبعدين هو القصر ده مفهوش مزز ليه الاقعده ناشفه كده ليه, دنيا وهي تمسكه من ياقه قميصه: يخربيتك مزز ايه انت هنا في الصعيد مش الساحل يعني اي حاجه هيكا ولا هيكا (بصوت الرقاصه اللي كانت في فيلم اللمبي) هتتنفخ هما حلين لتتقتل لاما هتجوز واحد من بتاعت عريس يا بوي, اكرم بصدمه: يا نصبطي عريس يا بوي يا نهار اسود لا وعلي ايه الواحد يقعد محترم اليومين دول من غير حاجه بس برضوا المفروض يبقي فيه حته حلوه كده هو عمك مجبش بت ليه حاجه كده غير السلعوه اللي موجوده دي (ساره), دنيا بسخريه: دلوقتي سلعوه مش دي اللي كانت ملاك من شويه ولا انا بيتهيألي, اكرم: ايه ده انا قولت كده لا مش انا ده فرج, دنيا: بطل استزراف وتعالي ننزل نشوف في ايه, ونزلوا للاسفل وجدوا اسد يستند علي والده وذراعه الايمين في جبس ويوجد خدوش بسيطه في وجهه, عندما وصل اسد كان يبحث عنها بعينه حتي وجدها تنزل برفقه اخيها من علي الدرج وتنظر بتوتر له, نزلت فاطيمه مهروله ايه واحتضتنته: حمدالله علي سلامتك يا غالي, نزل اكرم ودنيا التي حاولت الانسحاب ولكن اكرم انزلها معه, اسد بهدوء وهو ينظر الي الدنيا التي تحاول عدم النظر الي عينيه:الله يسلمك معلش مكنتش اقصد سوء التفاهم اللي حوصل الصبح, دنيا بتوتر:احم ح حمدالله.. عل علي سلامتك يا اسد, اسد لنفسه:(وه هو اسمي احلو اكده ليه ولا انا لسه تحت تأثير البنج)....(لا وحياتك تحت تأثير السهوكه), نزلت ساره وجرت اليه وقالت بقلق مزيف:انت زين يا سيد الرجال, اسد بهدوء:زين يا ساره انا هطلع اوضتي اريح شويه, ساره وهي تتقدم منه : تعال اطلعك اني ولكن اوقفها صوته الحاد, اسد:تطلعني فين يا ساره اتخبلتي عاد هتسند علي حرمه مهيصحش اكده انا هطلع لحالي وتركهم وكان سيصعد ولكنه احس بدوار وكان سيفقد توزانه جرت اليه دنيا وامسكت يده بسرعه, نظر اسد الي عيونها القلقه وضغط بخفه علي يدها التي تمسك يده وكأنه يقول لها لاتتركيني, اسد بابتسامه لها للمره التانيه(لا تتحسد مرتين في اليوم غلط عليك يا بني كده), اسد:انا زين يا دنيا ثم همس لها بصوت لا يسمعه سواها:هولاكوا ماهيوقعش ابدا, ابتسمت بخجل وقالت:تعالي اساعدك كان سيهم بالموافقه ولكنه تذكر رده علي ساره فقال:احم احم لا انا زين وهطلع لحالي مهيصحش تسنديني. اسد بغضب: ما اسمهاش دي اسمها دنيا الدمنهوري مرت اسد الدمنهوري فاهمه ومن اهنا ورايح لا ليكي حديت معايا او معاها وتركهم وذهب خارج القصر, ساره:ابقي قابلوني لو لحقتوا تفرحوا بيهم وتركتهم وصعدت غرفتها, اكرم بذهول: البني ادمه دي مش طبيعيه والله انا مش هخليها تعمل حاجه في اختي, يوسف: وه يا اكرم محدش يقدر يمس خيتك واصل دي في حمايتنا ويلا علشان ننشر خبر جواز دنيا واسد مبروك يا عروسه, دنيا بخجل: الله يبارك فيك يا عمو... ذهب عزيز وقبل جبهتها: مبروك يا نور عيني كبرتي وهتجوزي خلاصي وتسبيني, دنيا بمرح: مين دي اللي تسبكوا انا لازلقكوا, وبارك لها الجميع حتي جدها الذي استقبلها بأحضانه وبارك لها, ذهبوا وجلسوا ببهو القصر مالت دنيا علي اكرم: ها بقي نسخه ايه احكيلي, اكرم بصي يا ستي: حكي لها ما حدث مع الفتاة بلامس, انفجرت دنيا بالضحك بطريقه ملفته نظر الجميع اليها, دنيا وهي امسك بطنها من الضحك: هههههههههه هزأتك مهزأ من يومك هههههههههه يالهووووي, كريمه فهمت ان اكرم عمل حاجه وقالها لدنيا: عملت ايه يا عملي الاسود في الدنيا البت وقعت من الضحك, اكرم نظر لدنيا: اتكتمي بقي فضحتينا ومر يومان ما بين حاله الفرح بين العائله وساره لم تخرج من غرفتها منذ ذلك اليوم واسد الذي تغير كثيرا واهتمامه بدنيا ودنيا ايضا اصبحت تشعر بتغيره واعجبت به, كريمه في المطبخ مع فاطيمه تجهز الاكل معاهاو معهم الخدم لتجهيز احتفال المساء لكتب كتاب احفاد عائله الدمنهوري: كده تمام كده ناقص الحلويات, فاطيمه: متقلقيش انا شيعت للبت ورد نفسها حلو جوي جوي في الحلويات زمانها جايه بت كيف النسمه, كريمه بفرحه: تمام انا مش مصدقه انا دنيا هتجوز, فاطيمه: ومين سمعك انا كمان مهصدقش ان اسد هيتجوز, فاطيمه وهي تحتضنها: الله يبارك فيكي يا حبيبتي عقبالك, ورد: ربنا يبارلكلك يا خاله مبروك يا ام العروسه, كريمه بابتسامه: الله يبارك فيكي يا حبيبتي يلا تعالي وقاموا بتجهيز للاحتفاليه وقاموا بعمل الحلويات, فاطيمه: خدي يا ورد طلعي الصنيه دي علي الترابيزه بري علشان مفيش اهنا مكان, اخدت ورد الصنيه وذهبت لاخراجها واثناء سيرها خبطت في شخص وسقطت الصنيه منها نظرت للشخص بغضب ولكنها تحولت الي صدمه..... وهو ايضا نظر لها بصدمه, اكرم وهو يكتم ضحكته علي منظرها: اه انا ايه جايه تكملي وصله التهزيق ولا تعتزري ولا اكونش وحشتك اه اصل انا بتحب من اول نظره وغمزلها, ورد بعصبيه: ات ايه اوحشتك انت اتخبلت في مخك عاد ولا ايه كتك وحش لما يلهفك, اكرم: انتي يا اوزعه انتي لسانك اطول منك كده ليه, خرجت فاطيمه وكريمه من المطبخ علي صوت شجراهم, اكرم ببرأه مصطنعه: اخس عليكي يا خالتوا انا اعمل حاجه, ورد بغيظ: لا لسمح الله نسمه انسان قليل الادب, اكرم وهو يشير لنفسه: انا يا بنتي(الواد ده بيستهبل اوي), ورد: عااااا خاله فاطيمه خدي اانسان ده وخليه يباعد عني, واثناء حديثهم رن هاتف ورد نظرت لشاشه الموبايل بخوف وتوتر: عن اذنكم, فاطيمه: اكرم خف علي البت شويه كفايه اللي هي فيه يا قلب امها, فاطيمه: مش وقته الحديت يا ولدي يلا يا كريمه نكمل اللي كنا بنعمله, ذهب اكرم الي الجنينه حيث توجد يها ورد وجدها تتحدث في الهاتف بأنفعال ودموعها تنزل علي وجنتيها بغزاره, نظر لها اكرم بشفقه ثم وجدها اغلقت هاتفها وجلست علي مقعد وكانت تبكي بشده, ورد من بين شهاقتها: مالكش فيه متتحدتش معايا واصل, جلس اكرم امامها: لا لازم اعرف لما كل مره اشوفك الاقيكي قاعده بتعيطي كده طب مش لو عندك مشكله ممكن اساعدك, ورد بضحكه وجع: ياريت كان ليها حل معتقدتش انك هتلاقيلها حل, اكرم: طب جربي كده وشوفي ومش هعاكس اه ولو عاكست تضربيني بالطوبه مرضيه, اكرم: ايوه كده يا جدعان خلي الشمس تطلع شمس ايه ده قمر, اكرم: مفيش معاكسه خالص اه هقعد مؤدب ثم جلس بجانبها علي المقعد: هاا يا ستي قوليلي, ورد بتنهيده: انا اسمي ورد وحيده ابويا وامي ابويا من صغره وهو شقيان لحد ما كبر وبقي عنده اراضي اهنا وكام عماره كان ليه اخواته اللي هما اعمامي علطول كانوا بيكرهوا علشان هو احسن واحد فيهم المهم من كام سنه امي ماتت ومفضليش غير ابويا كان هو كل حياتي ثم اكملت بدموع: بس برضوا من سنه سابني هو كمان ومشي مات في حادثه واكتشفت انا واعمامي انو كاتبلي كل املاكه بأسمي طبعا اعمامي اتعصبوا اذاي يكتب كل ده باسمي وانا بنت كمان مش راجل حوصل حاجات كتيره اعمامي كانوا بيغصيوا عليا اني اتنازل لهم بس انا لو كنت واثقه انهم هيحافظوا علي الحاجه كنت ادتهالهم بس هما هيبيعوا كل حاجه ولما رغضت شغلوني خدامه ليهم ومراتتهم وعيالهم حاولوا معايا كذا مره بس انا رفضت وفي اخر حاول عاوزين يجوزوني لعصام ابن عمي, ورد بسخريه: كويس ها عصام ده ازبل شخص عرفته في حياتي انتي فكرك هيتجوزني علشان سواد عيواني لا ده هيتحوزي بردك علشان الورث وياريتوا بيعاملني زين ده كل لما يشوفني يضربني ويزعقلي وغير كل ده متجوز اتنين وانا هبقي التالته فاكر اليوم اللي اتقابلنا فيه وانا سبتك وجريت, ورد: شوفت عصام كان واقف بيدور عليا خوفت يوشفني ياخدوني ويضربني تاني, اكرم بحزن: يااااااااه كل ده شيلاه وساكته مستحمله كل ده اذاي, اكرم: طب هو يعني احم مفيش عرسان جولك او كده, ورد: لا اتقدملي كتير بس اعمامي كانوا بيرفضوا ويقولوا طمعانين فيا وفي الورث, اكرم: معقول فيه اهل يعملوا كده في بنتهم علشان الفلوس في حد يخلي القمر دي يعيط, ورد وهي تضحك: هههههه انت مش هتبطل عاد حديتك ده, اكرم وهو يمثل ويضع يده علي قلبه: اااه ضحكتها خطفت قلبي, ورد: هههههه لا انت مشكله كبيره بس انا معرفتكش لحد دلوق يعني معرفش اسمك او حاجه. روايه غصب عني انواع البنات والعبط والاستهبال والاستهتار للكاتبه شوق المشتاق. ......................................................................... يوسف: جيب العواقب سليمه يارب ده ولدي اللي ماليش غيره, عزيز وهو يربت علي كتفه: اهدي يا يوسف اسد شديد وانشاء الله هيقوم من اللي هو فيه, كان الجد يقف امام الغرفه وهو يدعي الله ان يقوم حفيده بخير, الدكتور بعمليه:استاذ اسد قدر الحمدالله يستحمل الحادثه هو بس شويه خدوش بسيطه وكدمات في جسمه وكسر في دراعه اليمين بس هو مفيهوش اي حاجه تاني الحمدالله, الدكتور:هو هيتنقل دلوقتي غرفه عاديه هناك تقدروا تشوفه, الجد:تسلم يا دكتور و ذهبوا للغرفه التي انتقل اليها اسد وجدوه مازال تحت تأثير البنج, اسد بتأثير من البنج:اممممم لسه بتحضنه وبتزعق ليا اممم(يا عم انت في ايه ولا في ايه ), اسد وهو يفتح عيونه ويغلقها ليتعود علي الضوء:ااااااه انا فين, الجد يابتسامه: حمدالله علي سلامتك يا اسد الرجال, اسد: الله يسلمك يا جدي ونظر بعيونه في ارجاء الغرفه وكان يبحث عنها, لاحظ الجد نظراته فأبتسم بخبث: خير يا ولد بدور علي حاجه اياك, اسد بأحراج: ها احم لا لا مش بدور انا بس مصدع شويه, عزيز: دلوقتي الدكتور يجي ويديك مسكن الحمد الله انها جت علي قد كده وفي تلك اللحظه رن موبايل عزيز (اه هي الموكوسه), عندما سمع اسمها لايعلم لما قرع قلبه كالطبول واستمع الي الحديث بأهتمام, نظر اسد بصدمه مهلا هل هي تسأل عنه هل هي قلقه عليه, عزيز بأستغراب: ادخلهم فين انا في الاوضه اصلا, دنيا بصدمه: اوضه لا ثانيه انتي رضيت عليا وقولت ايوه دنيا وسمعتهم اني بسأل علي اسد وهو فايق وانت واقف قدامه دلوقتي وانا بتكلم(معلش الاخت غبيه شويه), دنيا: لا لسمح الله مفيهاش اقفل يا بابا اقفل يا حبيبي وقفلت, عزيز: مفيهاش يا حاج كانت بتطمن علي اسد بس, الجد: اومال ولد عمها ولازمن تتطمن عليه ولا ايه يا اسد, عزيز: بص يا اسد انا عارف انو مش وقته بس لازم تقولك انا بعتذرلك علي اللي دنيا قالتهولك الصبح هي عصبيه شويه وبعدين انت اضايقت من اكرم ليه صح, اسد بصدمه: وه اضايقت ليه واحد واقف وفي حضنه بت عمي, الجد: انت متعرفش يا اسد ان اكرم ابن خاله دنيا واخوها في الرضاعه ولا ايه, عزيز بمرح: معلش يا اسد اصل دنيا واكرم دول لو حد جه علي اي احد فيهم ولا ضايقه بيعملوا منوا بوفتيك هههههه الاتنين دول اجن اتنين شوفتهم وهتشوفم يتخانقوا وصلحوا ويهزروا في نفس الوقت, الجد: صوح يا اسد انت عملت الحدثه كيف يا ولدي, اسد بتوتر: ها لا مفيش بس عربيه جت فاجئه اكده ومخدتش بالي منيها وتذكر كيف فعل الحادثه, كان يقود السياره بسرعه شديده وغضب بسبب ما فعلته, اسد: بجي تقف وتحضنه اكده قدامي ولا كأني موجود لا وبتبجح فيا وتزعقلي اعمل فيكي ايه يا بت الدمنهوري ثم اكمل بعصبيه: بتحضنه (يا عم انت علقت ولا ايه), ومن كثره غضبه لم يلاحظ تلك الشاحنه القادمه باتجاه وانقلبت السياره به, كان شارد في ما حدث ولم يلاحظ دخول الطبيب والقاء التعليمات عليه, اسد : معلش يا بوي ياريت يا دكتور تكتبلي خروج علشان مهحبش قعده المستشفيات, اسد بحزم: انا جولت هخرج من اهنا يعني هخرج من اهنا وهكمل باقي العلاج في البيت, الدكتور بخوف من نبرته: احم حاضر هروح اكتبلك علي خروج, وذهب وتركهم وبعد قليل غادروا من المستشفي الي القصر. Muslim and proud. عمر عمارة (29 أغسطس 1993)، شاعر وكاتب فلسطيني ويكتب النصوص الشعرية والنثرية وله العديد من القصائد المنشورة في الصحف والمجلات والمواقع العربية. يتألم الإنسان بالوهم اكثر مما يتألم بالحقيقة . ورد: ا اه انا مش مش عرفه بس اعمامي وو...... اكرم: مالكيش دعوه بحد رأيك اهم حاجه ها موافقه وافقي وصدقيني عمرك ما هتندمي اول مره اتعلق بحد كده علشان خاطري ونظر لها برجاء, ورد بابتسامه: منكرش انك شدتني ليك بطريق حديتك معاي واطمنت معاك وانا بحكيلك كل حاجه انا موافقه يا اكرم, اكرم ببفرحه: بجد بحبك يا وردتي يلا هنكتب كتابنا مع اسد ودنيا, ورد بضحكه: هههههه وه علطول اكده طب اصبر بس, اكرم: خشي اقعدي مع الستات دلوقتي ماشي.. هزت رأسها بالموافقه وذهبت اليهم, ذهب اكرم الي مجلس الرجال وطلب من اسد والجد الجلوس في المكتب لامر هام, اسد: وانت حبيتها بسرعه اكده (اسمالله عليك قال يعني انت اللي حبيت في سنين), اكمر بغمزه: ما هو ده بقي دورك يا بوص انت ليك كلمه وهتعرف تثبتهم ها, اسد: بوص وتثبتهم بقولك يا حاج الغي موضوع الواد ده, اكرم بصدمه: يلغي ايه طب ولله اطلع اخد اختي و, اكرم بابتسامه بلهاء: اخدها واجيبها لحد عندك يا اسود انت يا عسليه بقولك عيون دي ولا لنسيز يا ولا انتي يا حليوه, وتم عقد كتب كتاب دنيا واسد وادخلوا لها الدفتر للامضاء دخل اكرم لها, اكرم: امضي يا عروسه ثم نظر لورد التي تجلس جانبها وقال بهمس: هجيلك تمضي كمان شويه يا عروسه, خرج وانتلقطت الزغاريت وصوت ضرب النار كتحيه وكان يهم المأذون بالرحيل ولكن اوقفه صوت الجد وقال بصوت عالي حتي يوصل لمجلس النساء, الجد بصرامه: استنا يا شيخنا....... حمدان (عم ورد الكبير), الجد بهدوء: احنا بنطلب ايد بت اخوك ورد لاكرم ولدنا, حمدان بصدمه: ها لا كيف ممينفعش بت اخوي لابن عمها عصام اللي هو ولدي, اتي عصام بغضب: ايه اللي بيوحصل اهنا تتحوز كيف يعني, الجد بحده: مهسمعش صوتكم اخره الكلام بتكم لوالدنا لاما مالكوش قعاد في البلد والاراضي اللي حيلتكم (ورث وعد) هنخدها وبالقوه واظن انتوا عارفين اني قادر واعملها, حمدان بتوتر: ط طب عندي شرك هندهالكوا بس تمضي عقد التنازل عن الاراضي, اكرم مسرعا وهو يقول بخبث: اه طبعا طبعا امضي هنا انك استلمت كل حاجه اهو, اخذ حمدان الاوراق وبصم عليها فهو لايستطيع القرأه او الكتابه, حمدان بسعاده: اكيد يا بيه يلا يا شيخنا وعقدوا قرأن ورد واكرم, اسد: وماله هنجبهالك اتت ورد وذهب اسد والجد وحمدان وعصام واكرم و ورد للخارج في الحديقه, حمدان: ما كان من الاول يا بت اخوي تتنازلي عن ورثك, عصام بشماته: وه هو العريس ضحك عليكي من الاول ولا ايه, اكرم وهو يضع يده علي خصر ورد ويضمها اليه: لا عاش ولا كان الي يضحك علي مراتي انا عمري ما اضحك عليها ابدا اللي انت بصمت عليه ده ورقه من الحكومه وكان بتاع عدم تعرض يعني لو فكرت تتعرض لورد او لاي حاجه من ورث ابوها هتتسجن وغرامه 5مليون جنيه ثم ذهب الي عاصم ولكمه عدت لكمات متتاليه ثم ابتعدت عنه بعدما اصبح وجه عصام ملئ بالدماء, اكمر: ده علشان كنت بتمد ايديك علي مراتي واخذ ورد وذهب للداخل نده اسد علي رجاله, اسد: خدوهم وارموهم بره وخلي بالك يا حمدان انت وولدك ممتلكات ورد كلها تحت حمايه عيله الدمنهوري لو فكرت تقرب منها ابقي اقري الفاتحه علي روحك انت وابنك, انقضي الاحتفال وذهب الجميع الي ديارهم ولم يتبقي سوي عائله الدمنهوري التي انضافت اليها ورد كانوا يجلسون في بهو المنزل جلس اسد بجانب دنيا... واكرم بجانب ورد, مسك اسد يديها وقبلها: قلب اسد ودنيته كلها, اكرم: انا شايفك من الصبح نازل همس وسهوكه علي البت يا اخي احترم حتي اخوها ابوها اللي قعدين (اول مره تقول حاجه صح ), اسد برفعه حاجب: همس وسهوكه يا حاج قولتلك ارمي الواد ده بره هيريحنا, اكمر باستفزاز: اعملها وهاخد اختي وانا ماشي, اسد بتحذير: فكره اكده يا اكرم والله اكون معلقك علي باب القصر, ساره: فهمتي هتعملي ايه هتحطي ده في كوبايه العصير بتاعتها, ساره بغل وشر: ده سم سريع المفعول اول ما تطفح العصير بتاعها هتتوجع عقبال ما يخدوها المستشفي تكون قابلت وجه كريم ريحت واستريحت وابتسمت بشر: يلا انجري نفذي, خرجت الخادمه بخوف وهرولت الي الاسفل بعد 10دقائق, نزلت ساره للأسفل نظر لها الجميع بدهشه ولكنها كانت تنظر بحقد وغل الي دنيا ثم نظرت الي كوب العصير الفارغ امامه فعلمت انها شربته, لم ترد عليه انا ظلت تنظر لدنيا التي نظرت لها بتوتر ومسكت بأسد, ساره بسخريه: ايه يا عروسه قافشه فه اكده ليه هيهرب منيكي ولا تكونيش خايفه, ابتسمت ساره بشر ونظرت للساعه المعلقه بالحائط, قال الجد: ايه يا ساره مستغربه هي كيف عايشه لحد دلوق, يوسف يغضب: مسمعش حسك واصل انتي ايه يا بت انتي شيطان عاوزه تموتي بت عمك كانت عمالتلك ايه, اتت نبويه نعم نبويه هي تلك الخادمه جاسوسه ساره ولكنها كانت تنقل كل اخبارها الي الجد, نبويه: الست ساره ادتني الكيس ده واعطتهم الكيس الذي يوجد به السم: وقالتلي احطه في عصير الست دنيا وان ده سم سريع المفعول وهي مهتلحقش توصل المستشفي, بكت دنيا من خوفها وتخيلت ما كان سيحدث لها جذبها اسد احضانه لتهدئتها, وقفت كريمه بأنفعال: انتي ايه يا شيخه بتعملي في بنتي كده ليه من يوم ما جت وانتي ما بتصدقي تطلعلها غالطه ودلوقتي عاوزه تموتيها عاوزه تعملي الي امك كانت عايزه تعمله فيا زمان, ساره بحقد وصراخ: كدابه انتي اللي كنتي بتكرهيها وانتي اللي موتيها موتيها هي وابويا بعد ما ابويا رفض عرضك عليه ها فكره, ساره: لا متجننتش انتي كنتي بتحبي ابوي ولما رفضك قولتي اقتله واخلص, عززي بغضب: لا انتي شكلك عايزه تتربي وقام بصفعها علي وجهها وكان سيفعل الثانيه ولكن وجد يد والده يمسكها, الجد: استني يا عزيز امك قالتلك ايه يا بت انطقي, ساره بغل وحقد: اقولك الست كريمه الي عمله فيها دور الطيبه كان بتحقد علي امي علشان ابويا حبها ونحبهاش هي وبعد كده انتقمت منها واقتلتهم, كريمه بسخريه: ياااااه بقي انعام مفهماكي كل ده, ساره بغضب: اه مفهماني حتي وهي في المستشفي بعد الحادثه قالتلي انك انتي اي بعتي العربيه تخبطهم صوح, كريمه: يبقي انا كمان اقولك واول حاجه ابوكي يبقي اخويا في الرضاعه, ساره بصدمه: كدابه مستحيل كيف يعني اخوكي وانتي متجوزه اخوه, كريمه بسخريه: هو اللي اخويا جدتك الله يرحمها لما ولدته كانت تعبانه وانا كان عندي سنتين اكبر منه امي عرضت عليها ترضعه واهو اخويا امك كذا مره نحاول نفهمها وهي كانت ترفض مره هي كانت مسافره عند اهلها وهو تعبان وعنده دور برد شديد عملتله اكل ودخلتهوله وجبتله دواء وانا بسهولة امك جت ودخلت وعملت انها مظلومه وتصرخ وتلطم لمت البيت علينا دخلت العيله كلها لاوني بدي الدواء لابوكى, الجد مكملا: ولما سألنها ايه اللي حوصل قاعدت تصرخ وتقولي شوف ابنك ومرت ابنك التاني بتعمل ايه ابوكي يوميها كان اول مره يضربها وقالها دي تببي اخته مثلت انها مكسوره ومحدش قالها, كريمه بدموع: بس حتي بعد ما عرفت انه اخويا كرهها مارحش ديما كانت شايفه ان الحاج (الجد) بيعاملني انا وفاطيمه احسن منها وبعد شويه دنيا كان عندها 3سنني ونظرت الي الدنيا التي تسمع وهي في حضن اسد: وانا كنت حامل في الشهر السادس وكنت فرحانه اوووي اني هجيب اخ لدنيا واكملت بدموع اكثر: حتطلي زيت علي السلم وانا اصلا الحمل كان تعبني وبعدين وبعدين وقعت من علي السلم نقلوني المستشفي وكنت بنزف وابني مات قتلت ابني لا ومش كده وبس ده انا كمان اطريت اني اشيل الرحم علشان كان في خطر عليا واتحرمت ان اجيب طفل تاني عارفه ليه قتلته علشان هي كانت حامل قبليا بسنتين وللاسف حصلها نزيف في الشهور الاولي وبرضوا شالت الرحم واول ما عرفت ان انا حامل مسكتتش غير لما موتته, دنيا بدموع: ايه يعني انا كان ليه اخ وهي قتلته, كريمه: امك يا ساره هي السبب اني بنتي متعرفش اي حد من عيلتها اي نعم عاشت هنا 3سننين بس برضه طفله متفتكرش حاجه ثم نظرت لاسد: عارف يا اسد دنيا كانت متعلقه بيك اووي لما كانت هنا وانت علطول شايلها ورايح جاي بيها بس للاسف هي مفتكرتش ولا حاجه من دي خدت بنتي ومشيت خوفت عليها من امك يا ساره خوفت تموتها وهي للاسف ملت دماغك بأكاذيب وانتي كنتي عايزه تموتي بنتي شوفتي انا عمري ما عملت حاجه, ساره وهي تتحدث بضياع: والحادثه انتي اكيد عملتي كده علشان تنتقمي من ابنك, وقف اكرم بعصبيه: انتي ايه يا بت انتي لسه بتأوحي بعد كل اللي سمعتيه ده والله ما طبيعيه, كريمه: الحادثه حصلت قضاء وقدر يا ساره اخويا كان في العربيه هقتله اذاي بس اخويا بقولك وانا اصلا كنت في القاهره, ورد: عارفه ان بعد اللي عملته ده المفروض متصعبش علي اي حظ بس هي كانت ضحيه امها ملت دماغها بكلام ملهوش لازمه وهو اللي خلاها اكده, دنيا مبتعده عن اسد قليلا ومؤيده لورد: صح ساره عمرها ما كانت هتبقي كده لولا مامتها, اكرم بدهشة: انتي كمان اشحال ما كانت هتموتك من شويه, دنيا: وده برده بسبب مامتها ثم نظرت لجدها: جدو ممكن تديها فرصه تانيه, الجد بحيره: والله يا بتي مهعرفش خايف عليكي لاتعمل حاجه تاني والماضي يعيد نفسه تاني, ورد: احم انا هطلع معاها لو مفيهاش مشكله يعني, الجد بابتسامه: وه يا ورد انتي دلوقتي صاحبه بيت من غير ما تستأذني روحي يا بتي يلا, يوسف: بصراحه يا اسد انت واكرم مراتتكوا قلبهم كيف اللبن الصافي ده كنز يا ولاد اوعي تفرطوا فيه فاهمين, اسد: انا عمري ما هسيب دنيا ابظا يا بوي دي كل حياتي, اكرم: وهو يعني انا اللي هسيب ورد دي ورده حياتي اللي حلتها (غلب اسد في الرومانسيه), فاطيمه: ربنا يباركلكوا فيهم يارب ويخليكوا لبعض, طرقت دنيا و ورد الباب ولكن لم يجيب احد دلفوا سريعا, دنيا: ساره بصي اللي حصل ده غصب عنك بسبب الكلام اللي مامتك قالتهولك بس ده كله غلط الانسان ديما بيبقي ليه فرصه تانيه والفرصه دي بنصحح فيها اخطائنا ونعوض الي راح منا فهماني, ساره: وانا ماعيزاش فرصه تانيه انا همشي من اهنا معوزاش اقعد معاكوا, ساره وهي تغلق حقيب ملابسها: مهعرفش ومعوزاش اعرف كل اللي عاوزه اعرفه اني لازم امشي من اهنا, ورد بهدوء: طب هتمشي وتسيبي عيلتك كده حد يسيب جو العيله ده ويمشي صدقيني الف واحد بيامني يكون عنده عليه دافيه ذي عيلتك, نظرت لهم ساره بدموع وسحبت حقيبتها ونزلت علي الدرج, ساره وهي تنظر لهم: همشي ومعاوزش اقعد اهنا تاني, الحد بتأكيد: متقلقيش ليها شقه هناك بتاعت امها وخالها هناك مش هتبقي لوحدها, عزيز: بس البت الخادمه كانت بتوصلك كل حاجه ااذي يا حاج وانا عمري ما شوفتها عندك في المكتب او حاجه, اكرم: صح يا بوب ده انت دماغك طلعت الماظات, الجد: كانت بتحددتني في المحمول مره قالتلي ان ساره عايزه تطفش دنيا, نبويه الخادمه: ايوه يا بيه كنت لسه عندها وقالت انها عاوزه تطفش الست دنيا عاوز حاجه تانيه يا بيه, الجد:ومره كمان لما دنيا طلعت تصحي اسد ونزلت نبويه وصرخت وقالت فيه صوت زعيق, الخادمه نبويه: ايوه بيه ست ساره بتقولي انزل اصرخ واقول ان فيه حد في اوضه اسد بيه, نبويه بصدمه: ايه يا بيه مينفعش اكده واصلا, الجد بصرامه: وه هنتناقش عاد يلا قولت يتنفذ, الجدبابتسامه: الصراحه انا من زمان وانا نفسي اجوز دنيا ليك وبعدين مكنش فيه حل غير اني اطبها هنا وتشوفوا بعض بس خ, اسد مسرعا: لا طبعا يا جدي دي احسن حاجه حصلتلي في حياتي هي وجود دنيتي معايا, اكرم وهو يصفر: ايه الجمال ده يا جدعان دموعي هتنزل من الرومانسيه والله, الجد: بس يلا وانتي يا ورد من النهارده اتتي وسط عيلتك موضوع الاراضي وكل ده متشغيلايش بالك كل حاجه ذي ما هي الاراضي هتشتغل وتربح وكله انتي هنا في بيتك اسد يبقي اخوكي الكبير وودنيا اختك وعزيز ويوسف دول عمامك او يا سيدي اعتبري اي حد فيهم والدك وفاطيمه وكريمه دول الحنيه كلها وانا بقي, الجد وهو يكتيم ضحكته: وانا بقي الحضن الحنين اللي تيجي فيه لو الواد ده ضايقك هطلقك منه واتجوزك انا, اسد بضحك: ههههههه مش خساره في قلبك الحكيب, اسد بتنهيده: تاااااني وضحكوا جميعا ومر الاسبوع بسلام مابين العشاق.. اكرم و ورد... دنيا واسد, كان ينتظر كل عري عروسته علي احر من الجمر فكان كلا من اسد واكرم متألقين في الجلباب الصعيدي نزلت دنيا ثم ورد وجلي كل عريس بجانب عروسته, اكرم بغمزه: ايه ده يا تي بيضع بتكسفي (الواد ده بيدلع بنت اخته) الله يرحم عم جعفر الؤ كان بينطلي ده, دنيا: هههههههه قلب اسود ياراجل بس برضوا حبيت هولاكوا, دنيا: خلاص متكشرش كده هههه.... انا اهم حاجه اني حبتك حبيت اسد الدمنهوري, اسد وهو ينظر لها بعشق ويقبل يديها: واسد الدمنهوري عشقك يا دنيتي بقيتي... معشوقه الاسد♥♥, رواية جنة الظالم الفصل الأول 1 بقلم سوما العربي, رواية جنة الظالم كاملة بقلم سوما العربي (جميع الفصول), رواية حرب الملائكة الفصل الحادي عشر 11 بقلم بنوتة الشيخ, رواية جحيم الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم نوران عاطف, رواية حرب الملائكة الفصل العاشر 10 بقلم بنوتة الشيخ, رواية انها من حقي انا (فاطمة وسراج ) الفصل الثاني 2 بقلم بسملة بدوي, رواية المصراوية الفصل التاسع 9 بقلم يمنى محمد, رواية جحيم الأسد الفصل الثاني عشر 12 بقلم نوران عاطف, رواية معشوقة الأسد كاملة بقلم نادين صالح - مدونة جوبي.